Scholar Hub/Chủ đề/#hoạt động trải nghiệm/
Hoạt động trải nghiệm là một loại hoạt động tập trung vào việc cho phép người tham gia trải nghiệm, khám phá và học hỏi thông qua quá trình thực hành và thực tế...
Hoạt động trải nghiệm là một loại hoạt động tập trung vào việc cho phép người tham gia trải nghiệm, khám phá và học hỏi thông qua quá trình thực hành và thực tế. Điều này có thể bao gồm các hoạt động như tham gia vào một trò chơi, cuộc phiêu lưu, thực hiện một nhiệm vụ hoặc tham gia vào một hoạt động vui chơi. Mục tiêu của hoạt động trải nghiệm là cung cấp cho người tham gia một cơ hội để họ tìm hiểu, phát triển kỹ năng, trau dồi kiến thức và tăng cường sự tham gia và tương tác xã hội.
Hoạt động trải nghiệm thường nhằm mang đến cho người tham gia một trải nghiệm thực tế và tương tác hơn là chỉ lắng nghe hoặc đọc hiểu thông tin. Thay vì chỉ truyền đạt kiến thức theo cách truyền thống, hoạt động trải nghiệm thường yêu cầu người tham gia tham gia và thực hành trong một môi trường thực tế hoặc giả tưởng.
Một số ví dụ về hoạt động trải nghiệm bao gồm:
1. Trò chơi nhóm: Người tham gia tham gia vào một trò chơi tương tác nhóm, trong đó họ phải làm việc cùng nhau để giải quyết một vấn đề hoặc vượt qua một thách thức. Thông qua trò chơi, người tham gia học cách làm việc đội nhóm, giải quyết vấn đề, quản lý thời gian và tương tác xã hội.
2. Đi dạo học hỏi: Người tham gia được dẫn dắt tham quan một nơi cụ thể, chẳng hạn như một bảo tàng hoặc một công trình kiến trúc nổi tiếng. Thông qua việc trực tiếp trải nghiệm và quan sát, họ có cơ hội học hỏi về lịch sử, văn hóa, nghệ thuật và khoa học.
3. Đào tạo từ thực tế: Học viên được thực hành công việc hoặc kỹ năng trong một môi trường thực tế. Ví dụ, trong lĩnh vực y tế, họ có thể được đào tạo bằng cách thực hiện các thủ tục y tế hoặc giả lập các tình huống cấp cứu.
4. Giảng dạy thực hành: Thay vì giảng dạy lý thuyết, các giáo viên hoặc huấn luyện viên sử dụng phương pháp thực hành để giúp học viên áp dụng kiến thức vào các tình huống thực tế. Ví dụ, học viên có thể được yêu cầu giải quyết các bài toán sử dụng công thức toán học, thực hiện thí nghiệm khoa học hay thiết kế mô hình kỹ thuật.
Hoạt động trải nghiệm giúp người tham gia tăng cường kỹ năng, tạo ra một kết nối sâu hơn với thông tin và cung cấp trải nghiệm thực tế để áp dụng kiến thức trong các tình huống thực tế.
Vận dụng mô hình trải nghiệm của David Kolb để xây dựng chu trình hoạt động trải nghiệm trong dạy học sinh học ở trường phổ thôngBài viết trình bày về cách thức vận dụng chu trình học trải nghiệm của David Kolb vào thiết kế hoạt động trải nghiệm cho HS trong dạy học Sinh học. Dựa vào mục tiêu, nội dung kiến thức bài học và phong cách học tập của HS, GV thiết kế các nhiệm vụ học tập ở 4 giai đoạn của chu trình trải nghiệm: trải nghiệm cụ thể, quan sát phản ánh, trừu tượng hóa khái niệm và thử nghiệm tích cực. Mỗi giai đoạn trải nghiệm có thể có nhiều dạng hoạt động học tập khác nhau, GV cần lựa chọn dạng hoạt động phù hợp cho mỗi giai đoạn và ghép nối các giai đoạn thành một chu trình khép kín để tổ chức dạy học. Bài viết cũng đã đưa ra ví dụ minh họa cho việc vận dụng chu trình trải nghiệm trong việc thiết kế và sắp xếp các hoạt động cho một nội dung cụ thể trong môn Sinh học.
Đề xuất giải pháp phát triển năng lực tổ chức hoạt động làm quen với biểu tượng toán theo hướng trải nghiệm cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non The organization of experiential education activities is a current trend to fulfil the requirements of capacity-oriented teaching for preschoolers. Also, activities to familiarize children with math should be organized in an experiential process to develop children's capacities. In this article, the research elaborates on the rationale to develop preschool education students’ competency to organize experiential activities for children’s Math icon familiarisation and the methods to develop this capacity for preschool education students.
#Competency development #organization of activities #elementary concepts of math #learning experiences
Bồi dưỡng năng lực lập kế hoạch hoạt động trải nghiệm cho giáo viên tiểu học đáp ứng yêu cầu Chương trình giáo dục phổ thông 2018Experiential activities are compulsory from the 2020-2021 school year for primary school. However, due to the openness of the program, the experiential activities are designed based on the requirements of the 2018 National Education Program, so in the process of organizing and implementing, primary school teachers are still confused, especially in the planning stage of experiential activities associated with specific topics. The research focuses on fostering the competency of planning outdoor activities (or lesson planning) of primary school teachers with the component skills to successfully organize experiential activities in primary schools, thereby contributing to achieving the goal of implementing the experiential program in particular and the 2018 general education program.
#Training #capacity #planning #experiential activities #teachers #primary school
Bồi dưỡng năng lực giải quyết vấn đề và sáng tạo cho học sinh thông qua hoạt động trải nghiệm “Nguồn điện xanh”The Ministry of Education and Training as well as high schools have promoted and implemented experiential activities in various subject areas. These activities can help students develop their core competencies, particularly their general competencies such as creativity and problem-solving. How should experiential learning be organized to encourage students' creativity and problem-solving abilities? In this study, gathering expert opinions was used as the research method. Thirty specialists were interviewed with eight questions using a 5-point Likert scale regarding the activity of using “Green Electricity” in instructing the topic of “Electricity source and Electrical circuits” in Physics 11. The research result shows that this experiential activity helped the students develop their creative thinking and problem-solving skills over the course of two sessions and seven tasks. The findings can help teachers design and organize similar experiential activities in high schools.
#Competencies #problem -solving capacity #creativity #experiential activities #green energy
Tích hợp nội dung giáo dục địa phương trong hoạt động trải nghiệm cho học sinh tiểu họcLocal education content is applied and implemented from the 2020-2021 school year in primary schools according to the new general education program, in which the educational institution and teachers of the school are primarily responsible for local education for students. From the practice in primary education, we realized that in order for primary schools to organize the implementation of local education activities under the General Education Program 2018, building a model to integrate local educational content in experiential activities will contribute to helping educational institutions and teachers apply them in organizing local education activities for primary students in the most appropriate and effective way. The article proposes a model to integrate local educational content in experiential activities for primary school students with specific design principles, methods, forms and processes to meet the requirements of the General Education Program 2018.
#Local education #experiential learning activities #primary school students #General Education program 2018
Quy trình lựa chọn phương pháp và hình thức tổ chức hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp ở trường trung học cơ sởDifferent from the previous extracurricular education activities, the experiential and career-oriented activities in the School Education Program 2018 suggest the required qualifications and competencies for students of each grade. This requires teachers to know how to translate these attainable requirements into the goals of each active topic and choose certain methods and forms of activity. The article presents the process of choosing a method and form of an experiential and career-oriented organization in secondary schools. The research results can help teachers apply in building experiential activity plans, career guidance in accordance with the characteristics of students and the practical conditions of their schools.
#Processes #methods #forms #experiential activities #career guidance #secondary schools
Một số biện pháp tổ chức hoạt động trải nghiệm nhằm phát triển khả năng phán đoán và suy luận của trẻ mẫu giáo 5-6 tuổi It is very important for 5-6 years old preschool children to have the ability to judge and reason, creating a foundation for later intellectual development. However, the survey results reveal that, in the educational process, teachers in some preschools in Binh Duong province have not focused on stimulating and developing this ability in children. This study proposes a number of measures to improve the judging and reasoning ability of 5-6-year-old preschool children through experiential activities in response to the 2018 General Education Program, including fostering and stimulating curiosity and exploration through contact with familiar objects and phenomena; building an open working environment, encouraging children to actively explore the surroundings, allowing children to participate in experiential activities with the senses; creating problematic situations and asking children to find their own solutions, etc. Through experiential activities, direct contact with familiar natural objects and phenomena, children promote their intellectual abilities as well as the ability to analyze, compare, generalize, judge, and reason, thereby knowing how to apply their experience to solve real-world problems.
#Judge #reason #5-6 years old kindergarten children #experiential activities
Thiết kế hoạt động trải nghiệm STEAM trong môn Tự nhiên và xã hội ở tiểu họcThe process of innovation in education has posed requirements for educational units to change and adjust teaching methods, and at the same time to absorb advanced scientific achievements to attain maximum effectiveness in the teaching process. STEAM experiential activity has become a popular form of education that achieves great success in many countries around the world. This article focuses on analyzing the characteristics as well as the importance of STEAM experiential activity for primary school students and proposing process to design STEAM experiential activities in teaching Natural and Social sciences to primary students. Through this activity, students not only acquire scientific knowledge from many fields but also verify the authenticity of their knowledge by themselves; create confidence in science, help them apply the knowledge they have learned to solve problems in life.
#STEAM education #Natural and Social science #experience #teaching methods
Tổ chức hoạt động trải nghiệm chủ đề “Năng lượng và cuộc sống” (môn Khoa học tự nhiên lớp 6) theo hướng phát triển năng lực giải quyết vấn đề cho học sinhDeveloping general competencies and problem-solving competency through organizing experiential activities in teaching Natural Science for students is among the specific content of the fundamental and comprehensive education innovation process. This study applies David A. Kolb's experiential learning theory to organize experiential activities in teaching the Natural Science topic of ‘Energy and life' in order to develop problem solving competency for grade 6 students. The pedagogical experiment of the activity obtained positive results as the students’ level of problem solving competence in the experiential class increased significantly compared to that in the control class, showing the initial impact of the research.
#Developing #problem-solving competence #experiential learning #experiential activities #6th graders
Thực trạng tổ chức hoạt động trải nghiệm trong dạy học ở các trường tiểu học tại thành phố Đà Nẵng và một số đề xuấtExperiential learning is the process of learning through experience. Experiential learning is a typical feature of the learners’ individual competency-based development. Therefore, in the context of the current general education program reform, it is necessary to organise experiential learning activities in different subjects as an effective teaching method in the aim of developing students’ competencies. The article explores the current situation of organizing experiential activities in teaching different subjects by primary school teachers, thereby proposing some solutions to improving teaching effectiveness in primary schools in response to the 2018 general education curriculum. Primary schools can refer to the research results for appropriate solutions to improving the effectiveness of organizing experiential activities in teaching in primary schools to meet the 2018 General Education program requirements.
#Current situation #experiential activities #teaching #primary school